lørdag den 11. oktober 2008

Jødiske stemmer...



Hvorfor jøder stemmer som de gør

Burt Prelutsky

Der er et spørgsmål jeg stilles langt oftere af mine læsere end noget andet, det er: Hvorfor er så mange amerikanske jøder så trofaste og stiller sig på samme side som de venstreorienterede? Tro mig, jeg er selv jøde, det er det samme spørgsmål jeg også oftest stiller mig selv.

Det er selvfølgelig ikke fordi jøder er dumme, onde, upatrotiske eller afhængige af tilskud fra regeringen for at kunne klare sig, fire grunde der virkelig forklarer, hvorfor millioner af mine amerikanske medborgere altid er villige til at stemme på en eller anden skør kule, bare han stiller op som Demokrat.

Jeg har tænkt meget over det, og jeg tror forklaringen skal findes i vores opdragelse. Nej, det er ikke så mærkeligt som det lyder. Tag i betragtning, at de fleste er Katolikker eller Protestanter, Mormoner eller Muslimer netop fordi det var den religion der praktiseredes i deres hjem. Nuvel, for de fleste jøder, har venstreorienteret politik spillet en væsentlig rolle i deres opvækst. Det er derfor en langt højere procentdel af os stemmer på Demokraterne, end vi kommer regelmæssigt i Synagoen eller overholder Kosher reglerne.

Ydermere er vi vokset op med at betragte os som ofre eller i det mindste mulige ofre. Overvej den kendsgerning, at vi, som oftest, tilhører den bedst uddannede og mest succesrige befolkningsgruppe i det amerikanske samfund. Det kan virke mærkeligt for ikke jøder blot at forestille sig det. Det der meget nemt overses er imidlertid, at når en befolkningsgruppe er blevet undertrykt i tusinder af år, da bliver følelsen af en vedvarende fordømmelse næsten en del af deres DNA. Uanset hvor godt det går i dag, kan du og dine venner, og alle dine slægtninge være på vej ud i mørket i morgen. Og det eneste spørgsmål er om det enten kun er ud af landet eller ind i ovnene.

Som et resultat af det nævnte har jøderne en tilbøjelighed til at identificere sig - nogle siger -overidentificere - med dem som de betragter som lidelsesfæller. I Amerika vil sådanne lidelssesfæller oftest være de sorte, hispanics og endog de kriminelle, hvilket forklarer den massive jødiske tilstedeværelse og finansielle støtte til ACLU (American Civil Liberties Union, Den Amerikanske Borgerrettigheds Union). Den sørgelige ironi er at det er de tre grupper der hører til de mest vedholdende anti-semitiske grupper i USA. Det forklarer tillige, hvorfor så mange jøder - især de unge, verdslige og under uddannelse på læreanstalter - er talsmænd for støtte til palæstinenserne.


Undertiden virker det som om, vi lever i et surrealistisk univers, hvor, med den helt tydelige undtagelse af Jimmy Carter, amerikanske kristne som oftest er langt mere positivt opmærksomme på, at Israel skal overleve, end amerikanske jøder. På samme tid føler mange jøder, at de har grund til at frygte fundamentalistiske kristne mere end fundamentalistiske muslimer!

Nu ved jeg, hvad du tænker, men husk venligst at jeg sagde, at jeg kun prøvede at forklare. Jeg hævder absolut ikke, at forklaringen giver mening.


http://worldnetdaily.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=67331

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Han har ret i, at man ofte er traditionelt indstillet i sit valg af blandt andet parti. "Tag i betragtning, at de fleste er Katolikker eller Protestanter, Mormoner eller Muslimer netop fordi det var den religion der praktiseredes i deres hjem."
En form for overfladiskhed kan også være gældende ligesom folk der siger 'Jeg har min barnetro' og den holder jeg fast ved. En bekvem måde at undgå at tage stilling til kendsgerninger. Således er mennesket i bund og grund dybt, dybt konservativt.

Related Posts with Thumbnails