søndag den 18. oktober 2009

Et dejligt smil kan skjule ondt.

Et smil kan dække over ubegribelig ondskab

red hood joker
Red Hood/Joker
Photo Credit: Action Figure Insider

Fordi jeg synes paratviden, om hvad som helst, er fascinerende gik jeg ofte som ung mand op og ned i gangene på Bayonne Bibliotek. (her kommer lidt paratviden: Andrew Carnegie donerede 50000 dollars til bygningen af biblioteket i 1903) og her kiggede jeg efter bøger om emner som sådan set ikke interesserede mig. Det er jo ingen kunst at læse om emner der interesserer, men det kræver et åbent og nysgerrigt sind at beskæftige sig med emner fuldstændig uden værdi og nytte.

Jeg løste opgaven på enkleste vis: Gik på må og få omkring, trak en bog ud af en hylde. Uanset hvad emnet drejede sig om, tyk eller tynd, så ville jeg læse den fra start til slut. Jeg ræsonnerede, at når nu forfatteren havde brugt tid på at skrive den, så måtte der også være noget interessant inden i . Det var der faktisk også altid.

Jeg lærte om en masse ting gennem denne selvpåtvungne søgen:

Of shoes--and ships--and sealing-wax--

Of cabbages--and kings--

And why the sea is boiling hot--

And whether pigs have wings.

I dag har vi Internettet, og det er meget lettere at gå på søgning. Her tidligere på dagen søgte jeg på kategorien Action Figure dukker (det interesserer mig sådan set slet ikke) men så dukkede fyren op som du kan se her i indlægget.

Der var noget over hans hvide ansigt, den grønne hårpragt, det sorte slips, det brede røde smil der ligesom skjulte noget ondt, da det lod ordet "ond" flakse i min hjerne.

Nu kom jeg i tanke om det. Et tilsyneladende harmløst symbol indeholdende hvidt, grønt og sort og med et bredt rødt smil som dækkede over en ufattelig ondskab.

Organization of Islamic Conference
Organization of Islamic Conference
Photo Credit: Flags of the World


Det du ser foroven er flaget fra Organization of Islamic Conference. Det ser bekendt ud ikke sandt?


Bag denne organisation står der 57 medlemslande, de fleste af dem med muslimsk befolkningsflertal. På Internettet vil du ikke kunne finde et flag fra nogen Organization of Christian Conference, skønt der er mange lande, hvor befolkningsflertallet er kristent. Du vil heller ikke kunne finde et flag fra Organization of Buddhist Conference, skønt der er mange lande med en befolkning, hvor buddhister udgør flertallet. Jeg vil ikke nævne et flag med Organization of jewish Conference, da der jo blot er en jødisk stat.

Grunden til at der er et flag for en Islamisk Union er, at muslimerne ikke betragter sig som medlemmer at et bestemt land eller lignende - de betragter sig som en politisk enhed - medlemmer af en islamisk stat. De kristne i Italien betragter sig som italienere. De kristne i Frankrig betragter sig som franskmænd. Buddhister i Thailand betragter sig som thaier. Buddhisterne i Mogoliet betragter sig som mongoler og ville aldrig få den tanke at de skulle være forenet politisk med buddhisterne i Thailand, Sydkorea eller Cambodia. Det er fordi den kristne tro, som den buddhistiske ikke udgør en politisk enhed som Islam.

Desværre erkender de fleste amerikanere ikke ondskaben og faren ved Organization of Islamic Conference. Den smiler jo trods alt udadtil.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails