søndag den 17. januar 2010

Det var ellers et godt liv

Det var ellers et vidunderligt liv

Burt Prelutsky

Dengang jeg var barn så jeg i teateret musicalen "Peter Pan" med Mary Martin i hovedrollen og Cyril Ritchgard som Kaptajn Klo. Til i dag er det den eneste version af den gamle traver jeg nogensinde har holdt af. Jeg aner stadig ikke, hvorfor den historie har bevaret sin popularitet siden 1904. Selv Walt Disney kunne ikke rigtig få sin magi til at virke på den. tinkerbell

Det jeg husker allerbedst , udover melodierne, er at på det tidspunkt da Klokkeblomsts lys var ved at gå ud, og hun formodedes at være døden nær, da blev publikum opfordret til at begynde at klappe i håb om, at bifaldet på en eller anden måde ville kunne redde hende. Pludselig lænede en kvinde der sad bag mig sig frem, og sagde, "Hør her, min dreng, du klapper jo ikke. Vil du ikke gerne have at Klokkeblomst skal leve?"

"Jeg kender godt historien," sagde jeg til hende. "Hun vil være i live, selvom der ikke er nogen der klapper."

Du kan vist godt se, at selvom jeg var ung, så var jeg allerede formet. Selv dengang, kunne jeg bare ikke klare fup og svindel. Det er det ene af mine problemer med Barack Obama og hans slæng af kammesjukker og eftersnakkere. De forsøger at få mig til at klappe for nonsens som at 'staten betaler for at jeg skifter min gamle bil ud ordningen' (cash for clunkers)handlen med CO2 kvoter,(cap and trade) billion dollars stimulus pakken AmeriCorps, ACORN, de ubegrænsede midler til Fannie Mae og Freddie Mac, samfundsbetalt medicin og den globale opvarmning.

Oven på det så kig lidt på hele skabelonen bag hans ækle produkter. Folk plejede at sige at de ikke ville købe en brugt bil af Richard Nixon.Ja, jeg ville ikke købe en brugt hjulkapsel af typer som Harry Reid, Nancy Pelosi, Henry Waxman, Alan Grayson, Christopher Dodd, Barbara Boxer, Charles Rangel, Rahm Emanuel, Cass Sunstein eller David Axelrod. Ydermere så har jeg set fyre sælge "ægte minkpelse" fra bagagerummet af en 94' Buick, som jeg stoler mere på en Robert Gibbs.

Her forleden dag slog det mig, hvor gavnligt et øgenavn kan være. For eksempel, ville Magic Johnson have været helt så magisk, hvis mennesker havde kaldt ham Earvin? Ville Tiger Woods, uanset hvor godt hans golfspil er, være ligeså effektiv en slåer hvis vi kaldte ham Eldrick? Og ville Barack Hussein Obama være i stand til at trække et slør hen over så mange øjne, hvis ikke han blev kaldt Messias?

Barack lader som om han er George Bailey, (filmklassiker med James Stewart, Its a Wonderful Life) alles bedste ven, men når man ser på den måde han pressede ObamaCare igennem Senatet ved at benytte alle til rådighed stående midler - herunder bestikkelse og intimidering - så er det helt klart, at bag den pæne facade er han faktisk Henry F. Potter, (figur fra samme film) der spinder sit edderkoppespind som en gigantisk edderkop, med planer om at forvandle det smukke Bedford Falls, ellers kendt som Amerika til mareridtet Pottersville.

For to århundreder siden fik Kong George III at vide, at George Washington, der otte år tidligere havde frabedt sig muligheden for at blive konge i USA, havde planer om at opgive sit præsidentembede ved afslutningen af hans tredje periode og vende tilbage til sin farm i Mount Vernon. Den forbavsede monark, der havde tabt en krig mod General Washington, sagde, "Hvis han gør det vil han være den største mand i verden."

Washington gjorde det, og jo han var den største mand.

Kan noget meget bedre illustrere hvor langt vi er kommet bort fra en sådan indstilling på 210 år?

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails