tirsdag den 14. september 2010

Koranen røget som en joint?

Koranen røget som en joint

Advokat: 'Det er jo bare en skidebog. Hvem bekymrer sig? Det må være det man tror på der har betydning'


Joe Kovacs

En advokat er kommet under kraftig beskydning for at tænde ild til, rent bogstaveligt, hellige bøger som Koranen og Bibelen, idet han har rullet sider fra de to bøger, og røget dem som var det marihuana cigaretter for et verdensomspændende internet publikum.


Ateisten Alex Stewart fra Brisbane, Australien, ryger en side fra Johannes Evangelium i en video på YouTube da han ville prøve hvad der var mest anvendelig, Bibelen eller Koranen.

Han har revet en side ud af Det Nye Testamente med Johannes 3:15, der siger, ..."for at enhver som tror skal have evigt liv i ham" (Jesus). Alex Stewart erklærede i videoen mens han forberedte rygningen, "Dette er bibel test nummer 1. Jeg har lært dette på universitetet, så derfor er det akademisk godkendt."

Steart 29, ateist, er en advokat ved Queensland University of Technology i Brisbane, Australien, og universitetet er, som det nævnes, oprørt over hans handlinger.

Stewart postede oprindeligt sin 12 minutter klange video på YouTube her op til weekenden 11/9, men den er siden blevet slettet. Imidlertid er New Zealands 3News TV fortsat med at sende den.

"Det er jo bare en skide bog," sagde Stewart om de mennesker der føler sig krænkede over at brænde Bibelen eller Koranen. "Hvem bekymrer sig? Det må være det man tror på der har betydning: Helt ærligt, hvis du bliver ophidset over en bog, så tager man livet alt for alvorligt."

"Man kan brænde et flag og ingen bekymrer sig over det. Det kommer man over," tilføjede han. "Det er jo ikke fordi de brænder dit eksemplar. Det er jo en andens."

Nogle nyhedsudsendelser Down Under har debatteret videoen i dagevis, herunder Neil Mitchell og Tom Elliott fra 3AW Radio.

"Mona Lisa er blot et maleri, men det river man ikke i stykker og brænder," sagde Mitchell.

"Man kan ikke male et andet Mona Lisa, men de der bibler er jo blot kopier, det er trykte versioner," føjede Elliott til. "Du kan slå og gennembanke mig, men det at kalde mig alt muligt vil aldrig skade mig."

Mens han slikkede på siden fra Bibelen for at rulle den som sin joint fra Johannes evangeliet sagde Stewart sarkastisk, "Jeg tror lige jeg rørte Jesus med tungen."

Han hævder at videoen var en spøg, og at han røg noget græsafklip, og ikke noget ulovligt.

Efter at have taget et par drag af bibelverset sagde han, "Ikke lige det bedste i verden. Smager af papir. Jeg bryder mig ikke særlig meget om papiret." Han gav den karakteren 7 ud af 10. "Jeg elsker videnskaben. Videnskab er fint."

Mens han forberedte sig på at ryge Koranen bemærkede Stewart, "Det lyder som om en eller anden skrev dette mens han var helt smadret eller bedøvet af stoffer."

"Jeg spekulerer på hvad Muhammad mon ville sige til dette. Er det blasfemi? Er det for simpelt? Har det egentlig nogen betydning?"


Efter at have inhaleret af begge de hellige bøger sagde Stewart, at Bibelen var bedre end Koranen, som han gav karakteren 5 ud af 10.

"Den slog Koranen. At ryge Koranen er ikke godt. Jeg føler mig sløj og jeg tror det var papiret den var trykt på. Jeg tror ikke så meget det var ordene."

Stewart konkluderede sin video med at sige, "Jeg dukker nok ikke op på webcam lige med det samme, nu når politiet kommer og arresterer mig."

Selvom han ikke er blevet afskediget fra sin arbejdsplads, universitetet, er Stewart gået på orlov i en ikke nærmere angivet periode mens universitetet undersøger sagen.

I en nu slettet blogpostering på hans Brisbane Atheists website skrev Stewart, "Jeg har alvorlige problmer, jeg tror jeg kommer til at miste mit job på grund af dette. Pokkers."

Peter Coaldrake, vicerektor for QUT, kom med en udtalelse om videoklippet: "QUT går ikke ind for ødelæggelsen af nogen religiøse frembringelser. Denne hændelse var en personlig handling og synspunkt som personen udtrykte i sin fritid."

Han fortalte senere Brisbane Courier-Mail: "Universitetet er selvklart meget, meget ulykkelige og skuffede over at denne hændelse har fundet sted."

"Den kan være sket i personens fritid eller i en weekend. Det betyder ikke noget. Der er altid i samfundet en fælles skade med sådanne ting."

Robert Tobin, en anden ateist i Brisbane gav udtryk for støtte til Stewart ved at sige, "Jeg har en video på YouTube hvor jeg river en Bibel i stykker. Den har ligget der i 12 måneder. Jeg har ikke fået nogen kritik. Jeg har fået ros. Der er masser af videoer af mennesker der brænder bibler på YouTube."

John-Paul Langbroek, en australsk politiker benyttede tolerancekortet ved at fortælle Australian Broadcast Corporation, "Dette er ikke sådan jeg underviser mine børn. Sådan ønsker vi ikke at mennesker skal betragte det at udvise tolerance."

Han forslog en mulig censur af indholdet på internettet ved at forklare, "Det er noget som jeg tror vi kommer til at se på, når det drejer sig om hvad man lægger på Nettet, og hvordan man kan slippe af sted med den slags ting."

Videoen har afstedkommet masser af reaktioner online, herunder:

  • "Ateister bliver altid krænket af religiøse tåber. Vi lever med det,det bør I også.
  • "Jeg kan spekulere på at mennesker mon ville starte en sådan postyr hvis han røg sider af Harry Potter eller Twilight?"
  • "Jeg er dybt uening med det han har gjort, men jeg vil kæmpe til døden for hans ret til at gøre det."
  • Ytringsfriheden giver dig ikke ret til at være respektløs og opføre dig som en idiot...denne fyr troro måske ikke på Gud (uanset hvodan han denne så beskrives) men dette stunt er ikke anderledes end når en radikal reliøs person påtvinger verden sine holdninger. Bliv dog voksen."
  • "Den bedste måde at handle på, er ikke at reagere. Der er så mange menensker i denne verden der mangler visdom. Jeg kan ikke vente før vi når så langt at vi sprægner planeten i stumper og stykker og så er det slut. Det er den eneste løsning på dette årtusinder gamle problem - religion." hing that solves this centuries-old issue of religion."
  • "Uha dog, der er sikkert 500 fatwas mod denne karl lige nu!"



Et godt tilbud:



Det at læse Bibelen kan være mere chokerende end at ryge den, især når man lærer om sin ultimative skæbne der er langt mere glorværdig og fornem end at svæve på en sky og spille harpe. Find ud af dette i denne bestseller!





Joe Kovacs is executive news editor for WorldNetDaily.com and author of the No. 1 best-seller that champions the truth of Scripture and reveals your spectacular, ultimate destiny that's far more glorious than just floating on clouds: "Shocked by the Bible: The Most Astonishing Facts You've Never Been Told."

http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=202865

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails