søndag den 4. september 2011

Velstand gennem personlig frihed

Hvad vi ikke ved om historien kan skade os

John Stossel

"Det er ikke så meget de ting vi ikke ved der giver os problemer. Det er de ting vi ved."

 Det berømte citat tilegnes mange skribenter, men er tilsyneladende sagt af humoristen Henry Wheeler Shaw (også kendt som Josh Billings).

Hvad udfrier undertrykte folk? Jeg blev undervist i, at det ofte var amerikansk magt. Blot truslen om vor militære opbygning besejrede Sovjetunionen, og at vore tropperi Mellemøsten vil skabe oaser med frihed.

Helt usandsynligt siger historikeren Thaddeus Russell, forfatter til "En frafaldens historie om United States." 

    

"Faktisk er det en kendsgerning," fortalte Russell mig at "i det store og hele har amerikansk militær intervention forstærket anti-amerikanisme og forhærdet de undertrykkende regimer. På den anden side, har amerikansk populærkultur -- hvad der ofte kaldes den værste del af vor kultur i mange tilfælde -- faktisk gjort mere for befrielsen og vor nationale sikkerhed end 82nd Airborne kunne gøre."      Jeg sagde til ham, at jeg mente Sovjetunionen kollapsede fordi de brugte så meget på at forsøge at holde trit med Ronald Reagans militære oprustning. 

Tvætimod, sagde Russell, "det kollapsede indefra....folket gik simpelthen bort fra kommunismens ideologi. Og det påbegyndtes især da amerikansk populær kultur -- jazz og rock and roll -- begyndte at infiltrere de lande efter 2. Verdenskrig." 

    
Jeg krævede bevis.

"Amerikanske soldater medbragte jazz under 2. Verdenskrig til Østfronten. Sovjetsoldater tog det med hjem. Østeuropæiske soldater bragte det hjem og spredte det hjemme hos dem selv ... Stalin var helt hysterisk over dette." 

    
Myndighederne var især bekymrede for de unge der selv spillede og nød sensuel musik. 

"Et hvert regime er afhængig af den sociale orden for at holde på sin magt. Social orden og sensualitet, kroppens glæder er ofte i spil. Stalin og hans kommissærer forstod det."

Amerikanske myndigheder havde 30 år tidligere også frygtet den sorte musiks sensualitet, sagde Russell, havde angrebet den "som primitiv junglemusik, der ville bringe den amerikanske ungdom i uføre. Stalin og hans kommissærer over hele Østeuropa sagde nøjagtig det samme med de selvsamme ord senere hen." 


Så kom rock and roll.

"Den var endnu mere truende," sagde Russell. "I 1980'erne var disco og rock fantastisk populært i hele den kommunistiske verden."      


Kommunisterne indså, at de måtte lempe på reglerne eller risikere at miste det hele, men det var for sent. En af de mest forbløffende og tydelige manifestationer var Bruce Springsteens koncert i Østberlin i 1988, da en folkemængde på 160000 der boede bag Jerntæppet sang "Born in the USA."

Jeg er skeptisk. Jeg kender ikke meget til virkningen af Reagans militære oprustning versus rock and roll, men jeg vil vædde på at almindelige forbrugsgoder havde en endnu større virkning. Mennesker fanget bag de kommunistiske linker ønskede bare de ting vi havde. Da jeg var på Den Røde Plads før kommunismens fald solgte jeg mine Nikes og jeans til ivrige købere.

Mennesker vil have valgmuligheder og du kan ikke indoktrinere dem bort fra det.

Hvilket fører mig til den allermest ødelæggende myte om historien: Forestillingen om at hvis vi skal have velstand da må regeringen komme med kloge planer for os. Jeg blev undervist i det på college, og trods fiaskoen med Sovjetunionen tror mange regeringsledere stadig på det. 


Det er ikke noget tilfælde at de lande med den ringeste økonomiske frihed ifølge Heritage Foundation -- Cuba, Zimbabwe, Nord Korea -- er de værste steder at leve. De mangler ikke kun frihed de er også ludfattige.
   
Hvem ligger så i toppen af listen over økonomisk frihed? Hong Kong (USA er nummer 9.) Hong Kong har lave skatter og som jeg demonstrede i en ABC særudsendelse for år tilbage har man gjort det nemt at være entreprenør. Jeg fik lov til at påbegynde en forretning på blot en dag. I min hjemby New York tager det måneder.

Hong Kong har endog slet ikke demokrati, men fordi dets herskere beskyttede folkets personlige sikkerhed og ejendom og lod dem på anden vis være fire, trivedes Hong Kong.

På 50 år gik man fra en rædselsfuld fattigdom med indkomstniveauer der er blandt verdens højeste. Velstandsfremgang takket være økonomisk frihed.

Vi skulle prøve på det her.

John Stossel


John Stossel is host of "Stossel" on the Fox Business Network. He's the author of "Give Me a Break" and of "Myth, Lies, and Downright Stupidity." To find out more about John Stossel, visit his site at >johnstossel.com.




Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails