lørdag den 25. august 2012

Alt for meget højere uddannelse!


Alt for meget gymnasium

Walter Williams

I præsident Obamas 2012 Tale til Nationen sagde han, at “højere uddannelse ikke kan være en luksus. Det er en økonomisk nødvendighed som hver familie i Amerika bør have råd til.” Sådan tale giver politiske points, men der er ingen bevis på at en college uddannelse er en økonomisk nødvendighed. En god del problemet med vor højere uddannelse, der forklarer den hastigt øgede omkostning, er at en stor procentdel af de studerende der nu for tiden går på college er dårligt forberedt og ikke istand til at klare ægte collegearbejde. De skulle sådan set ikke gå der og spilde deres egne ressourcer og deres familiers og skatteydernes. Lad os set på det:

Robert Samuelseon, sagde i sin artikel i Washington Post, “Det er på tide at holde inde med ‘Korstoget om alle på college!’” og at “‘Korstoget om college for alle’ har overlevet sin gyldighed. Det er på tide at begrave den. Ligesom ‘Korstoget’ for at gøre alle amerikanere til husejere nu er mere skadeligt end gavnligt.”

Richard Vedder — professor i økonomi ved Ohio University, adjunkt ved American Enterprise Institute og direktør for The Center for College Affordability & Productivity, eller CCAP — i sin artikel “Begrav......college til alle Korstoget’” udgivet på The Chronicle of Higher Education’s blog, “Innovations” (6/7/2012), påpeger at  “U.S. Arbejdsministeriet siger at flertallet af de nye amerikanske jobs i det næste årti ikke har brug for en collegeeksamen. Vi har tal på seks cifre med collegeuddannede viceværter i USA.”

Et andet CCAP essay af Vedder og hans kolleger med titlen, “Fra Wall Street til Wal-Mart,” rapporterer at der er “300000 tjenere og servitricer med collegeuddannelser.”

Mere end en tredjedel af de nuværende arbejdende med collegeuddannelser er i arbejde som ikke krævede en eksamen, såsom taxichauffører, flyassistenter og sælgere. Var det at gå på college en klog brug af disse studerendes tid og deres forældres og skatteydernes ressourcer?

I en frisk undersøgelse udgivet af Raleigh, fra det North Carolina baserede Pope Center med titlen “(Pell Grants) Stipendier; Hvor forsvinder alle pengene hen?” rapporterer forfatterne Jenna Ashley Robinson og Duke Cheston at cirka 60% af de studerende i landet er modtagere af stipendier og at på visse skoler er det helt oppe på 80%.  

Statslige stipendier er den største udgift for Undervisningsministeriet, totalt næsten 42 milliarder dollars i 2012.

Det oprindelige fokus for Pell Grants var for at hjælpe adgangen til college for studerende fra lavindkomstgrupper. Siden 1972, da programmet begyndte er antallet at studerende fra lavindkomstgrupper forøget med mere end 50%. Imidlertid rapporterer Robinson og Cheston at procentdelen af studerende fra lavindkomstgrupper der afsluttede college som 23 årige er faldet fra 21.9% i 1972 til 19.9% i dag.

Richard Arum og Josipa Roksa, skribenterne bag “Academically Adrift: Begrænset læring på colleges” (2011) rapporterer i deres analyse om mere end 2300 studerende ved 24 institutioner. 45% af disse studerende udviste ingen betydelig forbedring på en række områder  - herunder evnen til kritisk tænkning, ræsonneren over komplekse problemstillinger og i skrift - i løbet af deres to første år på college.

Idet der citeres fra forskning af AEI forskeren Charles Murrays bog fra 2008 “Ægte Uddannelse” siger professor Vedder: “Antallet af de som kommer på college overstiger antallet af de som er i stand til at mestre højere niveauer af intellektuel karakter. Dette får colleges til at ændre på deres mission, til at udvande det intellektuelle indhold i det de foretager sig.” Op til 45% af de nyankomne har brug for hjælpekurser i matematik, skrivning og læsning. Det til trods for den kendsgerning at colleges har sænket kravene til kurserne således at de studerende de lukker ind kan klare dem. Se det i øjnene; som Murray argumenterer, kun en beskeden andel af vor befolkning har de kognitive evner, arbejdsdisciplin, motivation, modenhed og integritet til at klare en uddannelse på højt niveau.

Grundskole og folkeskoleundervisningen ligger i ruiner. Colleges er i stigende grad inde i en akademisk nedtur mens de forsøger at gøre miljøet mere ‘komfortabelt’ for de som ikke er uddannelsesmæssigt kompetente.

Colleges burde nægte adgang til studerende der ikke er ordentligt forberedt til at klare ægte collegearbejde. Dette vil ikke alene hjælpe med til at afsløre den elendige grund- og mellemskole uddannelse, men også reducere det antal af unge mennesker der tager ukloge karrierevalg.

Sørgeligt nok så vil det ikke ske. Administratorerne på colleges ønsker og har brug for varme kroppe der har penge med sig.
Walter Williams
http://frontpagemag.com/2012/06/28/too-much-college/2/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails