lørdag den 20. oktober 2012

Romney som komiker

Afskrift af video: Mitt Romney ved Alfred E. Smith velgørenhedsmiddag


Craig Newman

Præsident Barack Obama og den republikanske udfordrer Mitt Romney stak godmodigt, men ganske så skarpt til sig selv og hinanden ved en velgørenhedsmiddag torsdag aften efter de mere alvorlige angreb mod hinanden i den anden debat.
SPEAKER: Tidligere guvernør Mitt Romney,
Præsident Obamas bemærkning kan ses her.

ROMNEY: Tak. Mange tak. Hjertelig tak.
(Biflad)
ROMNEY: Mange tak. Deres eminence Kardinal Dolan, hr. præsident, Guvernør Cuomo, Borgmester Bloomberg, Senator Schumer, Al og Ann Smith, tak for invitationen. Mange tak for Jeres ekstraordinære varme velkomst. Anne og jeg værdsætter virkeligt Jeres venskab meget. Tak.
(Bifald)
Nuvel Al, du har ret, en kampagne kan kræve en masse tøjskift. Vi - måske iført blå jeans om morgenen, jakkesæt til et fundraisermøde ved frokosttide, let jakke til middagsmad, men det er dejligt endeligt at kunne slappe af og være iført det vi har på derhjemme.
 
(Latter)
Jeg er glad for at være i stand til at være med i denne mindeværdige tradition. Og selvfølgelig er jeg glad for at præsidenten er her. Vi sludrede så hyggeligt sammen her til aften, som om tirsdag aften aldrig havde fundet sted. I
(Latter)
Den hæder lader jeg selvfølgelig gå til kardinalen. Han er -- ja det har krævet New Yorks højeste åndelige myndighed at få os ført tilbage til vor allerbedste opførsel.
(Latter)
Jeg håbede faktisk, at præsidenten ville have haft Joe Biden med her til aften, fordi han jo morer sig over hvad som helst.
(Latter)
Selvfølgelig er dette ikke en aften med alvorlig politik, og det er særligt rart at se Præsident Obama og Kardinal Dolan dele podium trods forskellene imellem dem. Jeg er sikker på kardinalen ikke bærer noget nag, og vi kunne måske få en indikation af det under middagen og se om præsidentens vin nu bliver til vand.
(Latter)
Eller for den sags skyld om mit vand bliver til vin.
(Latter)
Jeg er glad for endnu engang at mødes med Guvernør Cuomo som man allerede taler om skal have et højere embede. En meget imponerende mand, men han er måske lidt for langt fremme i skoene. Jeg mener, lad mig sige det ligeud, han har kun haft en periode som guvernør. Han har en far der tilfældigvis var guvernør, og så mener han det er nok til at blive præsident.
 

Selvfølgelig er vi i gang med de sidste måneder af præsidentens periode, som præsidenter....
(Latter)
...mens Præsident Obama besigtiger Waldorf banquetsalen med alle i smoking og fineste puds, så kan man spekulere over, hvad han tænker på. Så lidt tid tilbage og så meget at omfordele.
(Latter)
Vær ikke overrasket, hvis præsidenten denne aften nævner de månedlige arbejdsløshedstal hvor der var en anelse forbedring. Han ved, hvordan man griber øjeblikket, denne præsident. Og han har allerede et inspireret nyt kampagneslogan, “Du klarer dig bedre nu end for fire uger siden.”
(Latter)
Med eller uden alle dignitarerne der er her så lever Al Smith middagen virkelig op til sin status. Det plejer at være sådan at når jeg bliver inviteret til forsamlinger som denne, så er det fordi jeg er udpeget som chauffør.
(Latter)
Jeres venlige gæstfrihed her i aften giver mig mulighed for at udtrykke min dybe og langvarige respekt for Den Katolske Kirke. Jeg beundrer i særlig grad apostelen Peter som der blev sagt til, “På denne Klippe, vil jeg bygge min kirke.” Historien er så meget mere inspirerende når man tænker på at han på sin tid havde så mange skeptikere og forhånere som man kunne høre sige, “Hvis du har en kirke, så skabte du den ikke selv.”
(Latter)
Der er så blot 19 dage tilbage til vi når målstregen i en kampagne fuld af overraskelser. Debatterne er meget spændende. Her forleden aften havde vi en morsom debat. Candy Crowley var tilstede og var glad for at byde os velkommen, men folk synes at være meget nysgerrige efter, hvordan vi forbereder os på debatterne. Lad mig fortælle dig hvad jeg gør. For det første så holder jeg mig fra alkohol, og det i 65 år, før debatten.
(Latter)
For det andet så find den allerstørste syndebuk der kan findes og angrib ham nådesløst. (Latter)
Den så Big Bird selv ikke komme.
(Latter)
Og forresten - i Sesame Streets ånd så er præsidentens bemærkninger her til aften bragt til Jer med bogstavet O og tallet 16 billioner dollars.
(Latter)
Kampagner kan være barske, udmattende. Præsident Obama og jeg er hver især meget heldige med at have en person der altid er i vort hjørne, en person vi kan lære af, og en hvis tilstedeværelse er en trøst. Uden hvem, vi ikke ville kunne klare en dag til. Jeg har min smukke hustru Ann - han har Bill Clinton.
(Latter)

Vi fik en kæmpedosis af Bidens charme i sidste uge. Jeg kan sige Jer, at i hans debat med Paul Ryan da er jeg ikke sikker på al den charme havde den virkning Joe regnede med. Fordi bagefter hørte jeg fra Forbundssvalgkommissionen, at fra nu af når han dukker op på TV er der en optagelse af mig der bagefter siger, “Jeg er Mitt Romney og jeg godkendte dette budskab.”
(Latter)
Selvfølgelig skal der håndhæves nogle regler for rimelighed, for hvilket andet værn har vi udover pressen?
(Latter)
Og........
(Latter)
...nuvel jeg ville aldrig lade formode -- at pressen har en dagsorden. Jeg anerkender, at de har deres arbejde at udføre, og jeg har mit. Mit job er at fremlægge en positiv vision for landets fremtid, og deres job er at sikre sig at ingen finder ud af det.
(Latter)
Lad os blot sige at nogle i medierne har en helt særlig måde at -- se på tingene. Da pludselig jeg, -- jeg trak fra i nogle større meningsundersøgelser, hvad blev overskriften da? “Meningsundersøgelser viser at Obama fører - bagfra.”
(Latter)
Og jeg har allerede set de første rapporter her fra aftenens middag med overskriften; “Obama omfavnet af Katolikker. Romney (dør) spiser (ordspil med dies - dines ) med rige mennesker.”
(Latter)

Selvfølgelig har præsidenten sat sit eget aftryk på forholdet til kirken. Der har været nogle besynderlige øjeblikke. Som da præsidenten trak Pave Benedikt til side for at give nogle gode råd om, hvordan man klarer sine kritikere. Han sagde, “Hør her Hellige Fader, uanset problemet, så læg skylden på Pave Johannes Paul den 2.”
(Latter)
Selvfølgelig har præsidenten fundet en metode til at tage brodden af Obamacare kravene til kirken. Fra nu af skal det være på latin.
(Latter)
Vi har meget grundlæggende og sunde principper der leder såvel mig som præsidenten. Han -- han og Jeg, selvfølgelig, føler presset og spændingerne ved en -- meget tæt konkurrence. Det ville være let at lade en sund konkurrence komme til at dreje sig om penge, men heldigvis har vi ikke den byrde -- med ikke at kunne lide hinanden.

Vor præsident har haft nogle meget fine og ærværdige øjeblikke. Sig ikke til nogen at det har jeg sagt, men vor 44. præsident har mange talenter, og en smuk familie der ville gøre enhver mand stolt. Det kan man ikke indvende noget imod.....

(Bifald)
I vort land kan man være imod nogen politisk og fremføre ting mod deres politik uden med nogen ond vilje og sådan er det for mig. Der er nemlig langt mere i livet end politik.
Her ved  Al Smith Foundation og Bispedømmet i New York viser du dette i det arbejde du udfører, i sager der går langt videre end troskab til et parti eller nogen øjeblikkets kamp. Uanset hvilken vej de politiske vinde blæser, så er det arbejde der er i gang, dag ud og dag ind i denne organisation ved dig. Du imødekommer det med roligt og villigt hjerter og tjener den fattige og plejer den syge i forsvaret for samvittighedens rettigheder, og i solidaritet med det uskyldige barn der venter på at blive født. Du kæmper for at bringe Guds kærlighed og alt  - ind i alles liv.
(Bifald)
Jeg --- jeg bilder mig ikke ind jeg har alles støtte og på en aften som denne vil jeg helt klart ikke bede om den, men I kan være sikker på at i de store sager med barmhjertighed, som I er kommet sammen for at bakke op om der står jeg med stolthed sammen med Jer som en allieret og ven.

Må Gud velsigne alle og må Gud velsigne United States of America.
Mange tak.
Den republikanske præsidentkandidat og tidligere Massachusetts Guvernør Mit Romney taler ved den 67. Alfred E. Smith Memorial Foundation Dinner, en velgørenhedsgalla organiseret af Bispedømmet i New York, også overværet af præsident Barack Obama, torsdag på Waldorf Astoria Hotel i New York. (AP Photo/Charles Dharapak)

http://blogs.suntimes.com/politics/2012/10/transcript_mitt_romney_at_the_alfred_w_smith_dinner.html

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails