tirsdag den 8. januar 2013

Det er Israels skyld jeg slår min hustru

Det er Israel der gør at jeg slår min hustru

Simon Plosker

Det er i sandhed forbløffende, hvor langt The Guardian kan gå når det drejer sig om at give Israel skylden.

Angela Robson har set på kvinders status i Gaza og udført nogle interviews:

“Før blokaden plejede min mand at tjene gode penge ved arbejde i Israel,” siger hun. “Med blokaden er det helt ophørt. Når han ikke kan finde noget arbejde og vi ikke har noget at spise, giver ham mig skylden. Han er som et tosset dyr. Jeg er helt stille når han slår mig. Bagefter græder han og siger, at hvis han havde et arbejde, så ville han ikke slå mig.”

Det er 5 år siden Hamas overtog kontrollen med Gaza Striben og Israel strammede sit greb om territoriet. Mange mænd blev i løbet af natten arbejdsløse, og det er kvinderne der har måtte udholde deres mænds frustration.

Lad os derfor lige få det hele på det rene - Israel er årsagen til at palæstinensiske mænd slår deres hustruer! 
 

Måske kunne The Guardians journalist måske få gavn af at overveje, at vold mod kvinder meget vel kunne være en side effekt i et samfund, hvor vold og terrorisme glorificeres, hvor børn kan bruge somrene på at lære jihadi færdigheder på Hamas sommerlejre.

Og hvad med Hamas’ kontrol over Gaza, der opmuntrer til en konservativ islamisk indstilling til kvinder, der hæmmer deres friheder, muligheder og bestemmer hvordan de må klæde sig?

Nu om stunder med blokaden der afskærer 1,6 millioner palæstinensere fra resten af verden da er det konservatismen der dominerer det meste af dagliglivet.

Så ifølge The Guardian er det Israels blokade der har ført til den stigende konservatisme og det har absolut intet at gøre med en ekstrem, kvindefjendsk Hamas regering.  Intet sted i artiklen er Hamas ansvarlig for nogen af de sociale dårligdomme der rammer Gazaboerne. Den eneste, mulige synder er Israel.

Og hvad med barriererne der hindrer kvinder i Gazas frigørelse?

Så mange døre er blevet lukket for de palæstinensiske kvinder i Gaza. Det er nærmest som at komme ud fra et fængsel blot for at finde endnu en dør lukket. Der er mange forhindringer - okkupationen, blokaden, den interne opsplitning hos palæstinenserne.

Når man overvejer af Israel forlod Gaza 2005/06 er det altså noget bizart at “okkupationen” skulle have en så negativ virkning på kvinders rettigheder i territoriet.

Hvad mon bliver det næste? Vil The Guardian give Israel skylden, hvis palæstinensiske atleter ikke vinder nogen medaljer ved OL?


http://honestreporting.com/israel-made-me-beat-my-wife/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails