onsdag den 20. februar 2013

Hvide er de nye sorte

Hvide er de nye sorte


Gerald Nachman 

Det må begynde at lysne for den aldrende hvide befolkning.
        
Efter præsidentvalget erklærede Bill O’Reilly at ældre hvide mænd som han var blevet en minoritet, en gruppe uden indflydelse. Som du nok kan begribe følte jeg mig først dårligt tilpas ved dette, indtil  jeg indså, at nu er jeg faktisk blevet en del af den - snart-nye-hippe- etniske gruppe.

Måske hjalp vi ikke med til at genvælge Barack Obama, men vi vii ikke være tavse. Til nu, som Obama, kan vi kun håbe på forandring.        

Ældre hvide mænd har besvær med at få respekt i medierne nu om stunder, men vores pludselige postition som outsidere burde forandre alt det. At være ældre og hvid, og mand gør os til en triple minoritet, med stadig mindre indflydelse for hver dag der går. Vi står der udenfor og ser på al morskaben som de ny-populære, der før var udenfor - hispanic, kvinder, sorte, asiater, bøsser, indfødte amerikanere - nu har med deres fester døgnet rundt.

Denne nye elite har helt sikkert ikke brug for os og de ignorerer os, ler af os, latterliggjorte af alle undtagen af skinheads (hvilket gør os til endnu mere afskum). Vi bliver overhovedet ikke bemærket, men jeg kender Amerika så det holder ikke længe. Tidligere foragtede etniske grupper vil helt sikkert få ondt af os på et tidspunkt. Det nye Republikanske Parti og Demokratiske parti, i deres bestræbelse på at inkludere alle, for at vise deres diversitet, vil helt sikkert bringe mandlige gnavpotter tilbage ind i kampen, om så blot for at ydmyge os.

Jeg er sikker på der er midaldrende hvide mænd i horisonten, der for at citere Dr. King vil blive anerkendt for deres karakter, ikke deres mangel på hudfarve. Jeg er sikker på der er gode mænd derude, hvide og over 65, der vil blive budt velkommen i de førende medier igen; selv Demokraterne kan måske give os en minoritetsstemme ved fremtidige konventer.

Alt dette er ikke nyt for mig. I 20 år har jeg erkendt at jeg nu er en del af en modkultur, en der engang herskede. Jeg lytter til Frank Sinatra, jeg har bælte på, endog slips og sutsko, mit hoved er ikke kronraget og de der med skægstubbe der er tre dage gamle er ikke mig. Jeg spiser ikke burgere, jeg cykler ikke, er ikke iført cowboybukser eller baseballkasket, jeg går ikke i danseklubber, smider om mig med bandeord, indleder ikke tilfældige bekendtskaber eller har en flaske vand med mig. Jeg har aldrig læst en tegneserie, og jeg ejer ikke en Kindle. Jeg er ikke veganer - chokerende jovist, men sådan er det altså.

Nu og da, hvis ingen ser det, bestiller jeg en bøf, bruger smør, ikke olivenolie, og indtager produkter der indeholder sukker. Jeg ryger ikke hash eller tager stoffer medmindre man regner aspirin og næsespray som stoffer, det som ældre hvide mænd bruger af og til.

Som medlem af den fremstormende modkultur, abonnerer jeg på aviser og tidsskrifter, ser film på TV, bruger ikke iPhone og har heller ikke en facebookprofil, Twitter eller Linkedln. Jeg downloader ikke sange på en IPod. OK, nuvel jeg har dog en mobiltelefon, men jeg kan ikke huske nummeret og den ligger i handskerummet og benyttes kun i nødstilfælde. Jeg er ikke bange for at indrømme at jeg ser CBS Evening News, Jay Leno og genudsendelser. 
 

Trods det jeg føler mig sat udenfor det amerikanske politiske, sociale og kulturelle liv, så forbliver jeg en stolt ældre mand, der nok skal få succes igen. En dag kunne det hænde at en ældre hvid man bliver valgt som præsident, men det først efter en kvinde, en asiat, en hispanic og en bøsse har haft embedet. Muligvis sådan cirka 2050, vil en ældre hvid mandsperson vende tilbage til Regnbue Huset (tidligere Det Hvide Hus, og måske endda vil der blive valgt en til Højesteret igen. Det er altså ikke helt udelukket. Dette er trods alt Amerika, hvor enhver kan blive præsident, trods race, alder eller køn.    
                    
                        
Gerald Nachman is a writer in San Francisco and most recently the author of Right Here on Our Stage Tonight!: Ed Sullivan’s America (University of California Press).

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails