onsdag den 13. februar 2013

Hvilken karriere: Husmor!

Den mest interessante karriere: Husmoder

Selwyn Duke

Ovenpå min seneste artikel om kvinder i kamp i militærer i hvilken jeg forsvarede traditionalismen, er det muligvis det rette tidspunkt også at begive sig i kast med alvorligt i kast med Bøhmanden i kvindestudieklasserne: Husmoderen. Derfor kommer jeg med citatet nedenunder fra G.K. Chestertons bog What's Wrong with the World. Han skrev: 



“Kvinder blev ikke holdt i hjemmet for at de skulle være indskrænkede; tværtimod blev de holdt hjemme for at give dem et godt udsyn. Verden uden for hjemmet var en stor masse af indskrænkethed, en labyrint af snævre stier, et galehus for monomanikere. Det var kun ved delvist at begrænse og beskytte kvinden, at hun var i stand til at udføre fem eller seks professioner og således komme næsten så nær Gud som barnet når det leger hundred lege.

.....Når det at gå hjemme for eksempel kaldes trællearbejde, da dukker alle vanskelighederne ved ordets dobbelte betydning op. Hvis trællearbejde betyder hårdt arbejde, da indrømmer jeg at kvinden slider i hjemmet, som en mand kan slide og slæbe ved Katedralen i Amien eller træller bag en kanon på Trafalgar. Men hvis det betyder, at det hårde arbejde er mere slidsomt, farveløst,  fordi det er af mindre betydning, mangler indhold og kun giver intellektet lidt, så opgiver jeg (ordet); jeg aner ikke hvad det  ord betyder. At være Dronning Elizabeth der befinder sig i et afgrænset område, der skal afgøre handler, banketter, hverdagsting og helligdagsting; at være en butiksejer (Whiteley) med et særligt afgrænset område, sørge for legetøj, støvler, papir, kager og bøger, at være Aristoteles med et særligt afgrænset område, undervise i moral. manerer, teologi og hygiejne; jeg kan forstå, hvordan dette kunne udmatte sindet, men jeg kan ikke forestille mig hvordan det kan indskrænke det. Hvordan kan det være en større karriere at fortælle børn om Kunsten at holde tale, (Rule of Three) og en mindre karriere at fortælle egne børn om universet? Hvordan kan det være storslået at være det samme for enhver, og indskrænket at være alt for nogen? Nej, en kvindes funktion er slidsomt, men det er fordi den er gigantisk, ikke fordi den er lille. Jeg har medfølelse med Mrs. Jones på grund af hendes opgaves omfang; jeg vil aldrig have ondt af hende på grund af dens påståede mindre betydning.”

Som sædvanlig skærer Chesterton ind til sagens kerne med ubarmhjertig åbenhjertighed. Jeg vil intet føje til udover at sige at “husmoder” faktisk ikke er en karriere, men noget langt større: Et kald.
 

En karriere kan være snæversynet, hvilket er årsagen til at karrierestræben er den vej den snæversynede følger. Det er det alter hvor mennesker med behov for at tilbede søger hen, og kun ser deres egne egos.  


http://www.americanthinker.com/blog/2013/02/the_most_interesting_career_housewife.html#ixzz2JuW1kFFm

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails