søndag den 10. februar 2013

Tyrkiet og kristne kirker

Det er løgn at Tyrkiet har masser af kirker


Bernie Planck

Min artikel Lyt dog før rejsen går til farlige lande generede en masse vredesudbrud fra læsere der er ret så uenige med mig i nogle af mine ytringer.
 
Catholic Church of Antakya (Antioch), Hatay province, Turkey
Photo Credit: Wikimedia

Nogle læsere insisterede på at muslimer der konverterer til Kristendomme ikke har nogen problemer, hvilket blev afvist her.

Nogle læsere insisterede på, at Tyrkiet er et sikkert land, fordi de har rejst dertil mange gange uden nogen ubehagelige oplevelser. Men hvad så? Blot fordi DU aldrig har oplevet problemer så betyder det intet. Jeg har boet og arbejdet i New York City i de sidste 64 år, og jeg er aldrig blevet forulempet en eneste gang, men jeg ville da være idiot, hvis jeg tænkte at ingen bliver forulempet i den by.

Helt sikkert er det et klogt råd, advarsel, ikke at drage til visse dele af New York, hvor muligheden for at blive forulempet nærmest er 100%. Selv om det er tilfældet, da tvivler jeg ikke på at der er beboere i Harlem der aldrig er blevet forulempet, været udsat for røveri og andet, men hvad så?.

En anden læser efterlod denne kommentar:

Jeg har fornylig været i Tyrkiet i 15 dage, alene, og jeg har på det nærmeste efterladt mit hjerte der, da jeg aldrig før har mødt et mere venligt, generøst, omsorgsfuldt og medfølende folk. Alle bød mig velkommen, med åbne arme, og udtrykte glæde for at møde en amerikaner som mig.

Sandt nok, en tyrk var så glad for at møde amerikanere at han igangsatte fyrværkeri:

Bombemanden var først gået til ambassadens bagindgang, derpå til cehckpoint på bygningens forside, hvor ID bliver kontrolleret forklarede U.S. Udenrigsministeriets talskvinde Victoria Nuland. Ifølge efterforskerne sprængte Shanli sig selv i luften på fortovet, hvor ambassadens gæster og ansatte færdes.

Jeg skal villigt indrømme at min brug af en skruptosset tyrker der sprænger sig selv i luften ikke beviser at flertallet af tyrkere hadere amerikanere. På samme måde som denne læsers kommentar om at hun mødte tyrkere der bød hende varmt velkommen ikke beviser at flertallet af tyrkere holder af amerikanere. Mit argument er imidlertid ikke at flertallet af tyrkere ønsker at voldtage og dræbe amerikanere, men at der er et tilstrækkeligt antal af farlige tyrkere, fordi kulturen ikke ser med venlighed på kvinder der rejser alene. At Saria Sierra blev fundet dolket ihjel ligesom understreger min pointe.

Med hensyn til overskriften på denne lille artikel: Nogle læsere, igen uden nogen grund, skrev at der er masser af kirker i Tyrkiet, som om det gør landet mere sikkert; for eksempel læseren Perla fra Istanbul der kom med denne kommentar:

OMG (Oh My God). Du er bare så uvidende! Hallo! Mand, du burde studere og lære noget. Faktisk er det dig der fortæller løgne og fordømmer. OMG, du har brug for en terapeut. Man kan ikke bare skrive, hvad du skriver og fortælle løgne om folk, mand. Jeg kender så mange muslimer der kan gøre som de vil med lethed, ingen kontrollerer dem, ingen skader dem. Det er det smukke ved Islam. Ved du hvor mange kirker der er i Istanbul og Tyrkiet? Flere end din uoplyste hjerne kan begribe. Og muslimer respekterer enhver nation, enhver religion. Hallo, du har brug for hjælp, mand!!

Jo, Perla, jeg ved præcist hvor mange kirker der er i Tyrkiet, nogle få dusin aktive. Mens den tyrkiske regering vil opliste hundredvis, så ligger de enten i ruiner eller bliver benyttet til andre formål, som lagre eller garager. Der er hundred eller deromkring græske kirker men kun en håndfuld er aktive i dag da grækere er blevet  tvunget ud af Tyrkiet (der er færre, end 2000 grækere tilbage i dag)
Med hensyn til ikke græske kirker, er her 4, kun den tredje er stadig i brug. (forstørrelse ved klik):

Med hensyn til kirker der faktisk benyttes, ja så er det overhovedet ikke som de fleste amerikanere kunne forestille sig. Øverst i artiklen er en kirke med plads til 12. Dette er en af de bedre vedligeholdte kirker. Meget af årsagen til forfaldet i mange af de tyrkiske kirker er at man i de sidste 100 år har været forhindret i at vedligeholde eller bevare faciliteterne, fordi man ikke har fået tilladelse fra regeringen til at udføre mindre reparationer eller blot male de forfaldne kirker og skolebygninger.

Det bør nævnes at det er ulovligt i Tyrkiet, som i alle muslimske lande, at forsøge at få en muslim til at gå bort fra sin religion.

Det er forbløffende hvor mange tyrkere der lider under det bedrag at deres land er tolerant overfor andre religioner. Men selvom Tyrkiet havde titusind kirker, ville Sarai Sierra stadig ikke være i live idag. Om hun dog blot havde læst min blog fulgt mit råd.



Photo credits for Mosaic:
(1) Holy Saviour's monastery of Yerazgavors
(2) Church of the Redeemer
(3) Surp Krikor Lusavoric Armenian Orthodox Church, Karakoy, Galata, Istanbul
(4) The Red Church

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails