torsdag den 2. juli 2015

En stille helt

Et forbløffende liv



Fra tid til anden har vi behov for blot at komme bort fra hverdagens politiske arena og så erindre en ægte helt eller en gennemført enestående mand.
Sir Nicholas Winton, der organiserede at 669 børn der ellers var på vej til Nazi koncentrationslejre blev reddet, er død 106 år gammel.
Jeg stiller mig selv det enkle spørgsmål; Ville jeg have gjort noget så risikabelt?    
Historien om ham bør fortælles i enhver skole i verden i dag: :
Sir Nicholas blev født Nicholas Wertheimer i 1909 af jødiske forældre
I 1938 var han ung børsmægler i London. Han opgav dette for at tage til Prag for at hjælpe med til at redde jødiske flygtninge der ville væk fra Nazi besættelsen.
Sir Nicholas organiserede at der var plejefamilier til de jødiske børn i Storbritannien, ved at han satte annoncer i aviserne. .
De 669 børn rejste med otte tog gennem fire lande. Sir Nicholas’ overtalte de britiske toldmyndigheder så de fik lov at komme ind i landet trods ufuldstændige dokumentationspapirer.
Beretninger som denne berører mig af forskellige årsager:

For det første husker jeg klart den måde 14000 børn blev bragt ud af Cuba tidligt i 1960’erne, det som er kendt som The Pedro Pan program. Jeg kender de som risikerede så meget, og de som tog sig af børnene i U.S.

For det andet har jeg altid beundret de som er villige til at tage en risiko for at hjælpe andre - trods de dystre konsekvenser for dem selv. Sir Winton ønskede blot at redde disse børn - sådan var det.  

RIP Sir Winton. Du var en af de største helt i det 20. århundre. Du skiller dig ud i en verden fyldt med charlataner og selvoptagne politikere. 
P.S. You can listen to my show (Canto Talk) and follow me on Twitter.


http://www.americanthinker.com/blog/2015/07/rremembering_an_amazing_life.html#ixzz3eiPC8zCy

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails