søndag den 15. maj 2016

Rabat til seniorer?? Hvorfor dog det


Bernie Planck

Af og til når jeg køber en mokka i en bar, vil tjeneren, uden min opfordring, give mig seniorrabat (jo, jeg har gråt hår). Det er sådan set et ganske pænt træk - hvis du ikke er ked af, at du ser gammel ud.

Lad mig slå fast, at jeg aldrig føler mig utilpas når jeg tilbydes et sæde i toget af en yngre person, hvilket sker ret ofte, og jeg takker som regel pænt nej tak - for det er jo en venlig gestus som jeg værdsætter.
senior discounts
Photo Credit: Crack Two

Der er mange websites der hjælper ældre borgere til at finde forretninger der giver rabat til seniorer. Denne klummeskribent i The Huffington Post mener, og argumenterer for at de fleste seniorer klarer sig langt bedre end resten af samfundet - og derfor har de ikke brug for at få rabat.  

Personligt er jeg noget splittet over det der med rabat til seniorer, jeg mener imidlertid, at  etiketten kræver at seniorer burde have fortrin frem for yngre personer i visse situationer.

Trods min alder er jeg enig i at når det drejer sig om organtransplantationer, bør de unge have fortrin for ældre af den simple årsag at de unge langt bedre vil få succes med en sådan operation, færre komplikationer - så det giver mening.

Vi ved alle at de unge og smukke i Hollywood får bedre roller og tjener mere, men nu følger en historie om et ældre jødisk par, der understreget at seniorer undertiden bare klarer sig bedre:

Diskrimination

Et ældre jødisk ægtepar vendte tilbage til forhanderen af luksusbiler, hvor sælgeren netop havde solgt den bil de var interesseret i til en smuk, langbenet, storbarmet ung kvinde.

"Jeg troede vi havde aftalt at du ville holde bilen til os når vi havde skaffet de  $155,000 som den koster," sagde den ældre jødiske mand. “Nu erfarer vi du har solgt den for $130,000 til den smukke unge kvinde. Du betonede kraftigt, at der ikke var rabat på denne model, hvordan hænger det sammen?”

“Ja, hvad kan jeg sige? Hun havde pengene og ved blot at se på hende, hvordan skulle jeg dog kunne stå imod? svarede den smilende sælger.

I samme øjeblik kommer den unge kvinde hen til det ældre par og giver dem nøglerne.

"Værs’god” sagde hun. “Jeg sagde jo jeg kunne få tåben til at sætte prisen ned. Vi ses senere, far og mor.”

Morale: Forsøg aldrig at lave numre med ældre jøder.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails